Showbiznes to i „show”, i „biznes”

grafika_wywiad_1200_paweł_soproniuk

Czym zajmuje się NuPlays?

Najkrócej rzecz ujmując jesteśmy platformą e-commerce wyspecjalizowaną w świadczeniu usług dla branży muzycznej. Dostarczamy niezależnym artystom i wytwórniom narzędzi do organizowania oraz promowania wydarzeń i premier muzycznych w najlepszy możliwy sposób.

Od innych podmiotów odróżnia nas to, że jesteśmy platformą direct-to-fan, co oznacza że artyści wiedzą, kto kupuje ich produkty. Mogą tę wiedzę wykorzystać do tworzenia ciekawszych – i bardziej rentownych – ofert dla swoich fanów w przyszłości.

 

Skąd taki pomysł na biznes?

Kilka lat temu wraz z jednym z obecnych wspólników doszliśmy do wniosku, że branża muzyczna jest jedną z największych branż, które w kolejnych latach będą przechodzić nieprawdopodobną zmianę, a na zmianach zarabiają innowatorzy.

Uznaliśmy również, że wcale nie jest pewne, w którym kierunku ta zmiana pójdzie. Jeden model biznesowy – oparty na sprzedaży nośników – właśnie się na naszych oczach kończy. Nowy, oparty na dostępie abonamentowym, nie daje branży odpowiednich przychodów. Doszliśmy więc do wniosku, że warto poszukać swojej własnej drogi, takiej, która da korzyści i branży muzycznej i fanom.

 

NuPlays_wywiad_ilustracje3_nuplays

 

Na czym w takim razie polega Wasz model biznesowy?

Przede wszystkim staramy się dawać wyspecjalizowane narzędzia i usługi do organizowania premier nowych albumów. Dziś płyta żyje dużo krócej niż jeszcze parę lat temu. Przedsprzedaż i premiera to najważniejsze 4-6 tygodni w cyklu sprzedaży produktu. Dlatego trzeba ten czas dobrze wykorzystać i zaoferować fanom coś specjalnego – unikalne produkty, pakiety (np. dostęp do albumu w połączeniu z biletem na koncert, koszulkę z kodem na pobranie plików MP3 itd.).

 

A co z fanami spoza Polski?

Ekspansja na obce rynki to duże wyzwanie szczególnie w segmencie dóbr cyfrowych. Wymaga znajomości prawa i sporej inwestycji, ale na pewno się opłaca. Sprzedawanie za granicę przez Internet jest proste tylko w teorii, szczególnie, gdy mamy do czynienia z dobrami cyfrowymi. Od stycznia ubiegłego roku obowiązują m.in. nowe regulacje dotyczące VAT, a wiele krajów Unii ma swoje własne regulacje dotyczące np. ochrony praw konsumenta. Wszystko to powoduje, że – w mojej ocenie – dziś ekspansja międzynarodowa jest bardziej skomplikowana niż kilka lat temu. Pomimo wielu transakcji, które realizowane są przez artystów i kupujących z zagranicy ciągle uważamy, że wielka przygoda z rynkami zagranicznymi dopiero przed nami i przed odważnym inwestorem.

 

NuPlays_wywiad_ilustracje1_buplays

 

Jakie są dla Was wyzwania tworzenia cyfrowego produktu?

Chyba największym wyzwaniem były dla nas wyśrubowane oczekiwania konsumentów odnośnie funkcjonowania serwisów online. Oczywiście prostą stronę lub sklep internetowy może stworzyć każdy. Natomiast my stworzyliśmy od podstaw rozbudowany serwis z unikalnymi funkcjami. Wielkie koncerny przyzwyczaiły nas do wysokiego poziomu serwisów online – są bardzo inteligentne i nieustannie aktualizowane.

Kolejne wyzwanie związane było z klasycznym problemem każdej platformy: mieliśmy mało użytkowników, ponieważ nie mieliśmy treści (ang. content), ponieważ nikt nie chciał go nam dać, ponieważ mieliśmy mało użytkowników. Wpadliśmy na pomysł jak to rozwiązać i dzięki kilku dużym akcjom zorganizowanym z topowymi artystami z różnych gatunków – m.in. TEDE, Michał Urbaniak, COMA – udało nam się uzyskać masę krytyczną niezbędną do uzyskania wzrostu ruchu w NuPlays.

Inną kwestią jest pozyskiwanie treści w ogóle, bo w Polsce dopiero od kilku lat na poważnie rozwija się rynek dystrybucji treści cyfrowych. Wielu artystów i wytwórni do niedawna bardzo nieufnie podchodziło do tematu cyfrowej dystrybucji – lub stawiało wyłącznie na wielkich graczy. Ale że to już się na dobre zmieniło; co więcej nawet duzi gracze szukają nowych modeli biznesowych, w czym dostrzegamy ogromną szansę dla nas jako startupu.

 

NuPlays_wywiad_ilustracje2_nuplays

 

Co udało się wam osiągnąć w ciągu ostatnich lat?

Sukcesem jest przede wszystkim to, że wypracowaliśmy bardzo solidny fundament do rozwijania NuPlays. W ciągu 3 lat działalności zdobyliśmy doświadczenie i cenne kontakty. I oczywiście zaawansowaną, solidnie wykonaną platformę, na której cały czas pojawiają się nowi sprzedający i kupujący.

Zrealizowaliśmy kilkadziesiąt ciekawych projektów premierowych, mamy zupełnie innowacyjne produkty takie jak np. zintegrowana z NuPlays usługa płatnych transmisji koncertów na żywo, z której korzystali wielcy artyści i instytucje – np. Filharmonia Narodowa. I stałą, rosnącą sprzedaż, choć daleko nam jeszcze do wyznaczonych celów.

 

A porażki, błędy?

Popełniliśmy kilka błędów. Na przykład pierwsze dwie wersje NuPlays tworzyliśmy w oparciu o nasze wyobrażenia tego, czego oczekują od nas sprzedawcy – zamiast ich po prostu o to zapytać.

Z perspektywy czasu więcej uwagi przyłożyłbym również do wykorzystania wszelkich sposobów i technik zwiększających zaangażowanie użytkowników i „szerowalność”, udostępnianie treści z naszej strony.

Chyba najważniejsza nauka, która płynie z naszych błędów jest taka, żeby co prawda trzeba tworzyć nowe rzeczy, ale przy tym dużo rozmawiać z użytkownikami i partnerami biznesowymi i ich uważnie słuchać. Nawet jeżeli tworzymy innowacyjne projekty, będą one dużo lepsze, jeżeli włączymy użytkowników do etapu projektowania.

 

 

Jak chcecie dalej rozwijać biznes?

Ostatnie miesiące poświęciliśmy na projektowanie aplikacji mobilnej i w trakcie konsultacji jej założeń z młodymi ludźmi i niezależnymi artystami zrodziła się bardzo oryginalna koncepcja obecności NuPlays na urządzeniach mobilnych – można powiedzieć, że na bazie tego, co dziś mamy, tworzy się nowy produkt łączący świat muzyki i biznesu. To projekt, z którym wiążemy duże nadzieje, prowadzimy więc prace rozwojowe i analizujemy różne opcje jego finansowania. To najważniejsze wyzwanie na 2016 rok.

 

Co Was dzisiaj ogranicza?

Brak jest u nas mentorów i funduszy, którzy pomagaliby w rozwijaniu firm z ambicjami międzynarodowymi. Wydaje mi się, że taki proces ekspansji zagranicznej został dawno opracowany w USA, a w Europie i Polsce przedsiębiorcy muszą do tego dochodzić sami. To dlatego w Stanach myślenie w kategoriach globalnych jest warunkiem koniecznym, u nas ciągle wywołuje raczej uśmiech politowania. Chyba najczęstszą reakcją na moje próby znalezienia partnera z odpowiednim doświadczeniem było stwierdzenie „najpierw osiągnij sukces w Polsce, a potem myśl o ekspansji zagranicznej”.

 

Współpraca z muzykami to podstawa Waszego biznesu – jak to wygląda?

Dla kogoś, kto tak jak ja pasjonuje się muzyką, współpraca z muzykami to fantastyczne doświadczenie. Na dodatek ci, z którymi współpracujemy, siłą rzeczy rozumieją, że showbiznes to i „show”, i „biznes”. Do najciekawszych projektów na pewno zaliczam udane premiery na wyłączność albumów TEDE, płatne transmisje wideo koncertów Michała Urbaniaka z udziałem Orkiestry Filharmonii Narodowej pod batutą maestro Maksymiuka czy też sprzedaż zapisu koncertów zespołu COMA.

 

 

Pracujecie z muzykami bezpośrednio czy wszystko załatwiają ich menadżerowie?

Przy wszystkich projektach współpracujemy bezpośrednio z artystami, choć oczywiście niejednokrotnie angażują się w nie także ich menedżerowie. Często nie tylko możemy „podglądać” proces powstawania muzyki, ale również współtworzymy akcje promocyjne i produkty – na przykład kiedy artyści decydują się wydać materiał na naszych nośnikach dCards. Ale pracujemy nie tylko z gwiazdami ze szczytów OLIS (oficjalna lista sprzedaży detalicznej polskiego ZPAV) – nieustannie angażujemy się w projekty wspierające początkujących artystów takie jak „Muzyka do nakręcenia”, Otwarte Wtorki z NuPlays, Festiwal Emergenza i inne projekty, dzięki którym możemy utrzymywać bezpośredni kontakt z branżą.

Dziękuję za rozmowę.

 

Paweł Soproniuk

Pomysłodawca, akcjonariusz i spiritus movens NuPlays. Pierwszy biznes założył i zbankrutował w wieku 20 lat, w efekcie czego zaliczył kilka miesięcy pracy na budowie w Wielkiej Brytanii. Mąż najlepszej żony na świecie, ojciec dzieciom.

NuPlays

NuPlays to platforma SaaS dedykowana branży muzycznej. Firma pomaga artystom w organizowaniu dochodowych projektów sprzedażowych. NuPlays umożliwia niezależnym artystom i wytwórniom organizować premiery i udostępniać fanom pliki, nagrania, bilety na koncerty i transmisje live oraz kolekcjonerskie gadżety – wszystko w modelu direct-to-fan.

 

logo_blogi_firmowe_com Wywiad przeprowadzony w ramach projektu Firmowe Ewolucje BZ WBK we współpracy ze społecznością przedsiębiorców blogifirmowe.com.

 

Dodaj komentarz