Z Trójmiasta w świat. Wywiad z Tomaszem Koszlakiem

grafika_wywiad_1200_tomasz_koszlak

Panie Tomaszu, czym tak właściwie się Pan zajmuje?

Planaxy.com to polski startup, który pozwala użytkownikom na kompleksowe planowanie podróży w jednym miejscu w Internecie. Właścicielem serwisu jest spółka Interactive Investors Group Sp. z o. o., a pomysłodawcami i członkami zarządu są – Tomasz Koszlak, czyli ja oraz Przemysław Broniszewski. Posiadamy z Przemkiem ponad 10-cio letnie doświadczenie w branży internetowej. W ciągu tych lat nasza firma wykonała ponad 500 wdrożeń rozwiązań interaktywnych. Teraz postanowiliśmy zrobić coś także dla siebie.

Planaxy.com to innowacyjny projekt – tu w jednym miejscu można zaplanować całą podróż „od drzwi do drzwi”, czyli od wyjścia z domu aż po zameldowanie się w hotelu. Planner pozwala na wyszukiwanie i łączenie różnych środków transportu – samolotów, pociągów, autokarów, promów, a nawet komunikacji miejskiej czy taksówek w dowolnym miejscu na świecie. W projekcie zintegrowanych jest ponad 5 tys. przewoźników. Można u nas sprawdzić najlepsze promocje do kilkudziesięciu państw na świecie, a nawet zobaczyć, jakie zniżki dostępne są na loty weekendowe. Loty z Warszawy do Bangkoku lub do Nowego Jorku można znaleźć już od 600 zł w jedną stronę!

Planaxy_wywiad_przemysław_broniszewski
Przemysław Broniszewski

Oczywiście dajemy możliwość zaplanowania zwykłego wyjazdu z punktu A do B, ale jest również możliwość organizowania podróży wieloetapowych – z miejscami pośrednimi. Takie rozwiązania pozwalają na spore oszczędności i zwiedzanie kilku różnych państw lub miast podczas jednego wyjazdu. Wyróżnikiem projektu jest to, że pozwala na łączenie różnych środków transportu, w prawie wszystkich miejscach na świecie.

Planaxy.com to również wiedza – dzięki warstwie informacyjnej użytkownicy udający się w nowe miejsce od razu mogą zobaczyć jak, czym i za ile można tam podróżować. To wcale nie takie oczywiste w egzotycznych dla nas miejscach, np. w Chinach.

Podróżowanie to jednak nie tylko transport – na Planaxy.com rezerwuje się hotele, wynajmuje samochody. Planujemy także wdrożenie zakupu ubezpieczeń oraz kantoru z wymianą walut. Użytkownicy mogą zatem liczyć na szereg różnych korzyści – przede wszystkim na oszczędność czasu i pieniędzy, bo dzięki nam całą podróż można zaplanować za pośrednictwem jednego portalu. Informacje o cenie są podawane z wielu źródeł, dzięki temu użytkownik ma świadomość, że nie przepłaca i wybiera najkorzystniejszą z dostępnych ofert.

 

Dla kogo jest to narzędzie?

Planaxy.com jest kierowane do szerokiej grupy odbiorców, z jednej strony są to użytkownicy, którzy planują podróż w konkretne miejsce – dla nich mamy wyszukiwarkę. Drugą grupą odbiorców są osoby, które planują np. najbliższe wakacje i szukają inspiracji – oferujemy im szereg modułów promocyjnych.

Planaxy_wywiad_planaxy_serwis

 

Branża turystyczna jest dość konkurencyjna, w jaki sposób odnajdujecie się na tym rynku?

Staramy się wpisywać w trend, który w turystyce rozwija się aktualnie z największą dynamiką – w podróżowanie indywidualne. Ludzie coraz chętnej podróżują na własną rękę, chcą poznawać lokalną społeczność oraz kulturę. Gotowe pakiety wycieczkowe nie są już tak interesujące jak kiedyś. Podróżowanie indywidualne z roku na rok jest coraz bardziej dostępne finansowo, a bariery językowe są coraz mniejsze.

 

W innowacyjnych projektach zdarzają się sytuacje nieprzewidziane, trzeba podejmować decyzje na bieżąco, zarówno w założeniach technologicznych, jaki i ustaleniach z partnerami biznesowymi.

 

Jak to się stało, że z branży IT przeszliście do turystyki?

Łączymy technologię z podróżowaniem 😉

Dzięki projektowi jesteśmy jeszcze bardziej zaawansowani w IT – jesteśmy autorami serwisu, który umożliwił nam wejście na wyższy poziom biznesu (rozwijamy nasze umiejętności, mamy nowe doświadczenia, pozyskaliśmy szereg kontaktów branżowych oraz biznesowych). Projekt jest zaawansowany technicznie, korzysta z najnowszych dostępnych technologii – obsługuje potężne bazy danych, wykonuje szereg operacji automatycznie, jest zintegrowany z zewnętrznymi platformami. Prace kilkuosobowego zespołu nad serwisem trwały ok. 10 miesięcy. Projekt jest autorskim wdrożeniem, wykonywaliśmy moduły, których jeszcze nikt na świecie nie zrealizował (przynajmniej z tego co wiemy ;). W czasie produkcji napotykaliśmy wiele wyzwań, które aktualnie stanowią fundament naszych przewag konkurencyjnych. Wcześniej wykonywaliśmy internetowe projekty turystyczne dla zewnętrznych klientów – jednak najczęściej dotyczyły one typowych ofert pakietowych.

Najważniejszym powodem rozszerzenia naszej działalności usługowej była chęć posiadania własnego produktu, który będzie miał szanse zaistnieć w światowej skali. Wielokrotnie sprawdzaliśmy się jako wykonawca serwisów WWW czy bardziej zaawansowanych systemów, tym razem chcieliśmy wziąć odpowiedzialność za całość przedsięwzięcia: pomysł, biznesplan, pozyskanie inwestora, produkcję, wdrożenie na rynek.

Pomysł stworzenia portalu narodził się z naszych własnych doświadczeń turystycznych. Zauważyliśmy, że na polskim rynku nie ma porównywarki, która umożliwiłaby zaplanowanie całej podróży w jednym miejscu – trzeba było przeglądać bardzo wiele różnych stron, żeby zorganizować cały wyjazd – niepotrzebnie tracąc czas, który jest dla nas jedną z największych wartości.

Od samego początku bliska była nam filozofia podróżowania naszego ambasadora pana Marka Kamińskiego – znanego globtrotera, zdobywcy obu biegunów. Postanowiliśmy przy okazji pomóc jego fundacji.

Profil Waszej firmy zmienił się z lokalnego i regionalnego (Trójmiasto, Pomorze) na rynek globalny. Jak to pływa na zmianę Waszego podejścia do biznesu?

Nasze podejście w pewnych aspektach musiało się zmienić praktycznie całkowicie. Ale są też takie rzeczy, które właściwie się nie zmieniły. Prowadząc lokalny biznes mieliśmy szczególnie na uwadze najbliższe otoczenie – klientów oraz konkurencję lokalną, regionalną.

Technologicznie od początku działalności staraliśmy się być na czasie z trendami światowymi. Dla nas – stałego źródła wartościowych inspiracji. Zawsze stawialiśmy na jakość naszej pracy. Od samego początku ta strategia nam się opłacała. Globalny biznes to jednak poziom wyżej. Jesteśmy świadomi, że bardzo trudno jest stworzyć uniwersalny produkt. Przy tworzeniu Planaxy.com zdecydowaliśmy się na dopasowywanie kulturowe projektu do danego państwa. Ta sama oferta turystyczna nie sprawdza się w różnych krajach.

 

Dziś jest łatwiej założyć działalność internetową, ale trudniej utrzymać – konkurencja jest dużo większa.

 

Zakładamy jednak wykorzystanie uniwersalnego silnika – oprogramowania, które stoi za naszą wyszukiwarką, wyniki są jednak personalizowane dla danej grupy docelowej. Obserwujemy trendy globalne, następnie na podstawie analiz planujemy jak najskuteczniej rozwijać nasz produkt w danym regionie. Wartością dodaną jest to, że posiadamy licznych międzynarodowych partnerów, z którymi konsultujemy nasze strategiczne założenia. Dla nas jest to obszar, który wymaga szczególnego zaangażowania oraz prac związanych z badaniem rynków zagranicznych.

Jakie największe wyzwania spotkały Was w trakcie tworzenia nowego biznesu?

Można powiedzieć, że ciągłe podejmowanie wyzwań jest wpisane w działalność startupu. Mamy wrażenie, że te największe wyzwania są jeszcze przed nami. Dotychczas największe wyzwania to:

  • pozyskanie inwestora, na potrzeby realizacji pomysłu
  • zorganizowanie własnego zespołu produkcyjnego
  • wykonanie zaawansowanego projektu, który jest nowością rynkową.

Co udało się wam osiągnąć w ciągu ostatnich lat? Czy można już powiedzieć o sukcesie?

Największe sukcesy są jeszcze przed nami, ale gdybym miał wymienić najważniejsze dokonania, to wskazał bym na:

  • Przede wszystkim, i podkreślę to jeszcze raz, udało nam się zrealizować innowacyjny produkt i wprowadzić go na polski rynek.
  • W zeszłym roku Planaxy.com zakwalifikowało się do finału prestiżowego ogólnopolskiego konkursu Agora Startup Fest. Nasz portal jako jeden z nielicznych został wybrany spośród 250 zgłoszonych projektów.
  • Obecnie Planaxy.com znajduje się na bardzo ważnym etapie rozwoju. Spółka otrzymała dofinansowanie od Narodowego Centrum Badań i Rozwoju w ramach programu GO GLOBAL na ekspansję zagraniczną – wdrożenie wersji angielskiej oraz niemieckiej portalu.
  • Spółka rozwija się dynamicznie. Planaxy.com z miesiąca na miesiąc generuje wzrost liczby użytkowników średnio o ok. 30%. Odwiedzający spędzają na portalu średnio ok. 10 minut – w tej chwili Planaxy.com osiąga przychód na co trzecim użytkowniku. Użytkownicy są pozyskiwani przy bardzo niewielkim nakładzie finansowym, co potwierdza słuszność naszego modelu biznesowego i skuteczność samego produktu.
  • Jeszcze w tym roku chcielibyśmy wejść do TOP20 serwisów turystycznych dostępnych na polskim rynku 😉

Czy możecie przyznać się do błędów, które popełniliście podczas tworzenia biznesu?

Oczywiście jest kilka obszarów, w których popełniliśmy błędy – jednak większość udało się poprawić we wczesnym etapie. Dziś jesteśmy bogatsi o te doświadczenia. Najważniejsze jest to, że mamy dobry produkt, który charakteryzuje się wysokim poziomem skalowalności. Dla nas każda porażka, z której są wyciągane wymierne wnioski, przybliża projekt do osiągnięcia sukcesu.

 

Warto podjąć ryzyko oraz szukać luk w istniejącym rynku, które często występują na skrzyżowaniach różnych branż.

 

Największym naszym błędem było nastawienie do procesu produkcji serwisu. Wcześniej, gdy wykonywaliśmy projekty dla zewnętrznych klientów, często otrzymywaliśmy założenia, które po prostu wykonywaliśmy w modelu: zlecenie -> założenia -> wycena -> produkcja. Dziś wiemy, że realizując własny projekt, trzeba przyjąć większy czas na realizację, występuje wiele czynników zewnętrznych. Wynika to z faktu dostosowania założeń modelu biznesowego w konfrontacji z rzeczywistością. W innowacyjnych projektach zdarzają się sytuacje nieprzewidziane, trzeba podejmować decyzje na bieżąco, zarówno w założeniach technologicznych, jaki i ustaleniach z partnerami biznesowymi.

Wykonując projekt własny posiadamy motywację do dążenia do perfekcji – wykonujemy nowy moduł, badamy jak się sprawdza oraz wprowadzamy aktualizacje nadpisując wcześniejszą pracę.

 

Jesteście przedsiębiorcami od ponad 10 lat. Co się w tym czasie zmieniło w prowadzeniu biznesu?

Od czasu rozpoczęcia naszej pierwszej działalności bardzo dużo się zmieniło na plus. Administracja – dla przedsiębiorców nie było dostępne „jedno okienko” w urzędzie (ZUS, US, GUS). Trzeba było jeździć po różnych urzędach, stać w długich kolejkach i wypełniać liczne formularze. Dziś można założyć spółkę przez Internet, a kontakt z urzędnikami często przebiega via e-mail.

Nasz pierwszy biznes zaczynaliśmy finansowo na własną rękę, było to niedługo po tym jak Polska wstąpiła do Unii Europejskiej. Pojawiały się pierwsze środki unijne, powstawały parki technologiczne, budowała się startupowa społeczność. Od tego czasu nasz kraj jest w trakcie transformacji, dynamicznego rozwoju, a w biznesie następuje zmiana pokoleniowa.

Dziś jest łatwiej założyć działalność internetową, ale trudniej utrzymać – konkurencja jest dużo większa.

Warto też zwrócić uwagę na Klientów, w trakcie ostatniej dekady znacznie wzrosła świadomość dotycząca rozwiązań internetowych i technologicznych.

 

Co ogranicza w tej chwili rozwój waszej firmy?

Jesteśmy gotowi do drugiej rundy finansowania – poszukujemy inwestora lub strategicznego partnera, z którym przeprowadzimy ekspansję projektu na rynki zachodnie. Dzięki temu nasz zasięg urośnie nawet dziesięciokrotnie 😉

Już w 2016 roku planujemy wejść do TOP20 największych serwisów turystycznych w Polsce, a w 2017 roku do TOP10 z 800 tysiącami unikalnych użytkowników.

 

Co by Pan poradził przedsiębiorcom szukającym swoich szans na rynku innowacyjnych produktów?

Najważniejsza jest determinacja – wytrwałość w realizacji celu pomimo wielu przeciwności.

Ważnym elementem jest odpowiednia organizacja pracy – planowanie. Warto podjąć ryzyko oraz szukać luk w istniejącym rynku, które często występują na skrzyżowaniach różnych branż. Warto też pamiętać, że wdrożenie innowacyjnego produktu na rynek, oprócz tradycyjnej warstwy marketingowej, wymaga edukacji klientów – konsumenci w pierwszym etapie nie będą znali założeń produktu, który jest nowością.

 

Dziękuję bardzo.

 

Tomasz Koszlak

W Planaxy.com jestem startup liderem, pomysłodawcą, udziałowcem, dyrektorem. W branży interaktywnej pracuje od 2004 r. Posiada wieloletnie doświadczenie w zakresie zarządzania i tworzenia systemów informatycznych wspierających biznes.

Interactive Investors Group Sp. z o.o.

Spółka powołana do realizacji projektu Planaxy.com – pierwszej tego typu w Polsce i jednej z nielicznych na świecie darmowej porównywarki podróży, oferującej kompleksowe usługi z zakresu planowania podróży indywidualnych: turystycznych i biznesowych. Komunikatem przewodnim projektu jest hasło „Cała podróż w jednym miejscu”.

 

logo_blogi_firmowe_com Wywiad przeprowadzony w ramach projektu Firmowe Ewolucje BZ WBK we współpracy ze społecznością przedsiębiorców blogifirmowe.com.

MOGĄ CIĘ ZAINTERESOWAĆ

Przedsiębiorco, POStaw na terminal!

1

Dodaj komentarz