Przelewy – odpowiedzi na najczęstsze pytania

Zadajecie nam sporo pytań związanych z przelewami. Pytacie kiedy będzie zaksięgowany Wasz przelew z innego banku, kiedy Wasze pieniądze dotrą na inne konto, co zrobić, kiedy przelew się spóźnia. Postanowiliśmy na te pytania odpowiedzieć, mamy nadzieję, że informacje okażą się przydatne.

Wysyłam pieniądze na rachunek w innym banku

Kiedy zlecacie przelew w systemie Elixir w oddziale banku lub serwisie BZWBK24 jest on natychmiast przekazywany do realizacji, ale z banku „wyjdzie” w ramach jednej z tzw. sesji wychodzących. Sesje te są w dni powszednie ok. godz. 8:15, 12:15 i 14:45.

Jeśli przelew zlecicie po godz. 14.45, trafi on na pierwszą sesję wychodzącą w kolejnym dniu roboczym. A więc przelew zlecony o tej porze w piątek, „wyjdzie” z banku ok. godz. 8.15 w poniedziałek.

Pieniądze trafiają do Krajowej Izby Rozliczeniowej i są przekazywane na rachunek w banku odbiorcy w ramach najbliższej sesji przychodzącej danego banku.

Zlecając przelew trzeba zadbać o podanie poprawnego numeru rachunku i danych odbiorcy. Choć to numer rachunku jest kluczową daną w przelewie, to może się zdarzyć, że niezgodność danych odbiorcy może być przyczyną jego opóźnienia.

Co zrobić, jeśli podałam/podałem zły numer rachunku?

Jeśli zleciliście przelew na rachunek, który nie istnieje, pieniądze wrócą na Wasze konto – zazwyczaj w następnym dniu roboczym. Jeśli pieniądze zostały przesłane do innego odbiorcy, niż zamierzaliście, możecie albo zwrócić się do odbiorcy z prośbą o zwrot, albo uruchomić procedurę zwrotu za pośrednictwem banku. W tym drugim przypadku, zgodnie z TOiP, pobrana zostanie opłata w wys. 25 złotych.

Czy przelew można odwołać?

Przelewu zleconego w BZWBK24 nie można odwołać. Przelew zlecony w oddziale można anulować, pod warunkiem, że jeszcze nie został przekazany na sesje wychodzącą. W tym drugim przypadku, zgodnie z TOiP, pobrana zostanie opłata w wys. 25 złotych.

Czekam na przelew z innego banku

Wysłane z innego banku do BZ WBK pieniądze są księgowane w dni robocze, w sesji ciągłej między 8.00 a 18.00.

Jeśli przelew do mnie nie dotarł

Przelew zlecony w systemie Elixir powinien trafić na konto odbiorcy najpóźniej w następnym dniu roboczym. Jeśli przelew w tym czasie nie dotarł, jedyny sposób, by sprawdzić co się z nim dzieje jest złożenie zapytania lub reklamacji w banku nadawcy.

Mam nadzieję, że te informacje okażą się przydatne i rozwieją Wasze wątpliwości.

WYRAŹ SWOJĄ OPINIĘ

  • Bardzo ciekawy wpis.
    Dobrze, że podane zostały godziny sesji przychodzących. Jeszcze jakiś czas temu w internecie znaleźć można informacje jakoby BZ WBK stosowało „ciągłą sesję” przy przelewach przychodzących. Dobrze, że zostało to wyjaśnione.

  • Jak to ma się do przelewów pomiędzy kb a bzwbk?

  • Katarzyna Sadowska - 23.07.2013 o 16:13 Odpowiedz

    @Tomi: te przelewy realizujemy zgodnie z zapisami Regulaminu kont, a więc Bank uznaje rachunek odbiorcy, niezwłocznie, nie później niż do końca dnia roboczego następującego po dniu otrzymania polecenia przelewu.

  • Przydałaby się informacja jak księgowane są sesje wewnętrzne oraz czy sesje wewnętrzne działają również w weekendy. Sesje wewnętrzne = przelewy pomiędzy rachunkami BZWBK. Czy przelew pomiędzy Kredy Bankiem a BZWBK traktowany jest jako sesja wewnętrzna ?

  • a ja mam takie pytanie. Kiedy przelew będzie zaksięgowany w bzwbk, jeśli pieniądze zostały przelane z niemieckiego postbanku dziś o 12:20 ?

Dodaj komentarz